Η εισαγωγή της καινοτομίας στην εκπαίδευση θα υλοποιείται μέσα από ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα άτυπης εκπαίδευσης, προσαρμοσμένα ανά ηλικιακή κατηγορία, που θα υποστηρίζουν και θα εμβαθύνουν σε θέματα αιχμής και επιπλέον θα προωθούν την ενσωμάτωση νέων πρακτικών διδασκαλίας και μάθησης, οι οποίες θα βασίζονται στη δημιουργικότητα και τη διερευνητική μάθηση καθώς και στην αλληλεπίδραση με ειδικούς εκτός σχολικής τάξης.
Τα εκπαιδευτικά αυτά προγράμματα θα προετοιμάζουν την ένταξη των μαθητών στην κοινωνία του 21ου μέσα από μια ολιστική προσέγγιση της γνώσης, την καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων, δεξιοτήτων του νου, δημιουργικών δεξιοτήτων καθώς και μέσα από την ανάδειξη και ενίσχυση της θετικής στάσης απέναντι στη γνώση.
Για όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα αναπτυχθούν σενάρια και εκπαιδευτικό υλικό που θα συνοδεύεται από εγχειρίδια για μαθητές και εκπαιδευτικούς και θα καλύπτει τη διδασκαλία του κάθε αντικειμένου.
Η δημιουργία των Κέντρων Καινοτομίας αναμένεται να συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών παροτρύνοντας και ενθαρρύνοντάς τους να εμπλακούν και να εμβαθύνουν καθώς και να συνεχίσουν με μελλοντικές σπουδές και επαγγελματική σταδιοδρομία στο STEM, βελτιώνοντας κατ’ επέκταση το στελεχιακό δυναμικό της χώρας και την ανταγωνιστικότητά του στον τομέα της επιστήμης και της τεχνολογικής ανάπτυξης.
Ταυτόχρονα στόχος του έργου είναι ο συντονισμός με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs) του ΟΗΕ και το επικαιροποιημένο Σχέδιο Δράσης για την Ψηφιακή Εκπαίδευση (2021-2027) της ΕΕ.
Προτεραιότητες του επικαιροποιημένου «Σχεδίου Δράσης για την Ψηφιακή Εκπαίδευση (2021-2027)» (ECA, 2023)
Παιδαγωγικές/διδακτικές προσεγγίσεις
Οι εκθέσεις του OECD (2018, 2020) διερευνούν νέες μορφές διδασκαλίας, μάθησης και αξιολόγησης (“Innovative Pedagogies for Powerful Learning” (IPPL)) για έναν διαδραστικό κόσμο που θα υποστηρίζει εκπαιδευτικούς και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στην παραγωγή καινοτόμων πρακτικών στην εκπαίδευση (Kukulska-Hulme et al, 2020).
Innovative Pedagogies for Powerful Learning (OECD, 2017)
Καινοτόμες παιδαγωγικές και διδακτικές προσεγγίσεις που θα αξιοποιήσει το έργο:
- Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση - Προετοιμασία για τη ζωή και τη μάθηση στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης.
- Μετα-ανθρωπιστικές προοπτικές - Αντιμετωπίζοντας τη σχέση μεταξύ ανθρώπων και τεχνολογίας.
- Μάθηση μέσα από πηγές ανοιχτής πληροφόρησης - Χρήση δεδομένων πραγματικού κόσμου για προσωπική μάθηση.
- Συμπερίληψη της ηθικής των δεδομένων - Ηθική χρήση δεδομένων στην ψηφιακή ζωή και μάθηση.
- Παιδαγωγική κοινωνικής δικαιοσύνης – Αντιμετώπιση αδικιών στη ζωή και την κοινωνία.
- e-sports - Μάθηση και διδασκαλία μέσω ανταγωνιστικού εικονικού παιχνιδιού.
- Μάθηση μέσω κινουμένων σχεδίων - Παρακολούθηση και αλληλεπίδραση με σύντομα κινούμενα σχέδια.
- Πολυαισθητηριακή Μάθηση - Χρήση πολλών αισθήσεων για την ενίσχυση της μάθησης.
- Εκμάθηση μέσω δικτύου χωρίς σύνδεση - Δικτυακή μάθηση πέρα από το Διαδίκτυο.
- Διαδικτυακά εργαστήρια - Εργαστήρια για όλους.