eusch aiΣε μια εποχή που η τεχνολογία διεισδύει όλο και περισσότερο στην εκπαιδευτική διαδικασία, μια νέα έκθεση του European Schoolnet έρχεται να εξετάσει ένα φλέγον ερώτημα: Μπορούν τα κοινωνικά ρομπότ με τεχνητή νοημοσύνη να γεφυρώσουν τα κενά στη συμπεριληπτική εκπαίδευση;

Η απάντηση δεν είναι απλή, όμως οι προοπτικές που παρουσιάζονται είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες. Σύμφωνα με την έκθεση, τα ρομπότ αυτά μπορούν να προσφέρουν πολύτιμη υποστήριξη σε μαθητές με αυτισμό, βοηθώντας τους να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, αλλά και σε μαθητές-μετανάστες, διευκολύνοντας την εκμάθηση της γλώσσας.

Το κλειδί είναι η εξατομικευμένη προσέγγιση: κάθε παιδί μπορεί να λάβει προσαρμοσμένη καθοδήγηση, με βάση τις ανάγκες και το υπόβαθρό του. Ο στόχος είναι σαφής — τάξεις χωρίς αποκλεισμούς, όπου όλοι οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά και εξελίσσονται.

Ωστόσο, η έκθεση δεν αγνοεί τις προκλήσεις. Ζητήματα ηθικής, ιδιωτικότητας και ο ρόλος των εκπαιδευτικών σε ένα περιβάλλον όπου η τεχνητή νοημοσύνη παίζει ενισχυτικό ρόλο, απαιτούν σοβαρή αντιμετώπιση. Η επιτυχία αυτής της μετάβασης θα εξαρτηθεί από τη στενή συνεργασία εκπαιδευτικών και υπευθύνων πολιτικής, ώστε να διασφαλιστεί η δίκαιη και ασφαλής ενσωμάτωση της τεχνολογίας.

Η έκθεση προσφέρει σημαντικές αναλύσεις και προτάσεις πολιτικής, ανοίγοντας τον δρόμο για έναν διάλογο γύρω από το μέλλον της εκπαίδευσης που δεν αφήνει κανέναν πίσω.